دو یادگار نبوی در میان امت اسلامی/ پیامبر اکرم (ص) آخرالزمان را چگونه توصیف می کند؟

منبع: yjc
 ۲۸۵ روز پیش - پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ۰۳:۴۰:۰۰ - گزارش محتوای نامناسب
پیامبر اکرم (ص) دویادگار گران بها را در بین امت خویش به یادگار گذاشتند اما امت قدرنشناس در پاسداری از آنها کوتاهی کرده و رو به تباهی پیش می روند.
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ضمن تبریک میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) و گرامیداشت هفته وحدت به امت اسلامی؛ بدین منظورگزیده ای از احادیث رحمت للعالمین را برایتان جمع آوری کرده ایم که در ادامه گزارش شاهد آن خواهید بود: 
**حدیث دررابطه با علم آموزی؛
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :جویای دانش برای خدا [ با انگیزه الهی] ، نزد خدا برتر از مجاهد راه خداست .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهـ در بیان ویژگی های مؤمن ـ: مؤمن ، آن است که حق را [حتّی ]از دشمنش می پذیرد ، و فرا نمی گیرد ، جز برای آن که بداند و دانستنش تنها برای به کار بستن است .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :کسی که در خردسالی دانش بیاموزد ، [دانشش ]مانند نقش بر سنگ است و کسی که در بزرگ سالی دانش بیاموزد ، مانند کسی است که بر آب می نگارد.
**آداب علم آموزی و استفاده ازآن؛
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :هر کس دانش را برای ریا و خودنمایی و به دست آوردن دنیا فرا گیرد ، خداوند برکتش را از وی بر می دارد و روزیْ را بر او تنگ می کند و او را به خودش وا می گذارد و البتّه هر کس که خدا او را به خودش وا گذارد ، هلاکتش حتمی است .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهـ در سفارش به علی علیه السلام ـ: هر کس دانش را فرا گیرد تا بدان با نادانان بستیزد یا با دانشمندان مجادله کند و یا مردم را به سوی خود بخواند ، از اهل آتش است .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهـ در سفارش به ابو ذر ـ: ای ابو ذر! . . هر کس دانش را بطلبد تا بدان ، مردم را متوجّه خود کند ، بوی بهشت را نمی یابد . ای ابو ذر! هر کس دانش را بطلبد تا بدان به مردمْ نیرنگ بزند ، بوی بهشت را نمی یابد .
**جاهلیت پیش از اسلام؛
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :[ دوران قبل از اسلام ،] به جهت سستیِ کارها و نادانی مردمان آن ، جاهلیّت نامیده شد . . . . به درستی که اهل جاهلیّت ، غیر خدا را پرستش کردند و آنان دورانی داشتند که آن را سر کنند و به پایانش برسند .
کیفر آنان ، تا روز رستاخیز به تأخیر افتاده است . خداوند ، آنان را از روی توان و بزرگی و عزّتش ، مهلت داد . پس نیرومندان ، بر ضعیفان پیروز شدند و بزرگان ، کوچک ها را در این دوران خوردند .
**20حدیث نبوی در خصوص امیر المومنین(ع)؛
انت اخی و وزیری و وارثی و خلیفتی من بعدی. کفایة الطالب ص 205 (حدیث نبوی)
1ـ حدیث غدیر: علماء و مفسرین از عامه و خاصه نوشته‏اند که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله موقع مراجعت از حجة الوداع در غدیر خم توقف نموده و پس از ایراد خطبه به مردم فرمود آیا من نسبت به شما اولی به تصرف نیستم؟ عرض کردند چرا؟ فرمود: من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ هر کس که من مولا و صاحب اختیار او هستم این علی مولای او خواهد بود و بدین ترتیب او را به ولایت و پیشوائی مردم منصوب گردانید. 
2ـ حدیث منزلت: احمد بن حنبل و شیخ سلیمان بلخی و ابن صباغ مالکی و دیگران نوشته‏اند که پیغمبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: انت منی بمنزلة هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی. 
یعنی تو از من به منزله هارونی از موسی جز این که پس از من پیغمبری نخواهد بود، بحرانی در کتاب غایة المرام یکصد حدیث از عامه و هفتاد حدیث از خاصه در این مورد نقل کرده است. 
3ـ حدیث یوم الانذار: رسول اکرم صلی الله علیه و آله در اوائل بعثت به فرمان خدای تعالی اقوام نزدیک خود را جمع نموده و رسالت خویش را بآنان ابلاغ فرمود و در همان مجلس اعلام نمود که هر کس از شما در پذیرفتن دعوت من سبقت جوید او پس از من جانشین من خواهد بود، از میان تمام آنان فقط علی علیه السلام دعوت آن حضرت را پذیرفت و رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: انت اخی و وزیری و وارثی و خلیفتی من بعدی. (تو برادر و وزیر و وارث من و جانشین من پس از من هستی) این حدیث از مهمترین احادیثی است که در مورد خلافت علی علیه السلام هر گونه عذر و بهانه را از میان بر می دارد زیرا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله خلافت علی علیه السلام را توأم با نبوت خود در همان موقع ابلاغ فرموده است و این مطلب تقریبا در تمام کتب تاریخ و تفسیر و حدیث اهل سنت ذکر شده است و در فصل سوم بخش یکم کتاب تا حدی در این مورد توضیحات لازمه داده شده است .
4ـ حدیث ثقلین: در کتب معتبره عامه و خاصه با اختلاف کمی در کلمات و الفاظ نقل شده است که هنگامی که رحلت رسول اکرم نزدیک شد فرمود: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لمن یفترقا حتی یردا علی الحوض. (من در میان شما دو چیز بزرگ و وزین میگذارم کتاب خدا و عترتم را و آن دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض بر من وارد گردند.)
حدیث ثقلین از احادیث مسلم و قطعی است که به سندهای بسیار و عبارات مختلفی روایت شده و سنی و شیعه به صحتش اعتراف و اتفاق دارند و از این حدیث ‏و امثال آن چند مطلب مهم استفاده میشود:
1ـ همچنان که قرآن تا قیامت در بین مردم باقی میماند عترت پیغمبر نیز تا قیامت باقی خواهد ماند یعنی هیچ زمانی از وجود امام و رهبر حقیقی خالی نمیگردد.
2ـ پیغمبر اسلام به وسیله این دو امانت بزرگ تمام احتیاجات علمی و دینی مسلمین را تأمین نموده و اهل بیتش را به عنوان مرجع علم و دانش به مسلمین معرفی کرده و اقوال و اعمالشان را معتبر دانسته است.
3ـ قرآن و اهل بیت نباید از هم جدا شوند و هیچ مسلمانی حق ندارد از علوم اهل بیت اعراض کند و خودش را از تحت ارشاد و هدایت آنان بیرون نماید.
4ـ مردم اگر از اهل بیت اطاعت کنند و به اقوال آنها تمسک جویند گمراه نمیشوند و همیشه حق در نزد آنها است.
5ـ جمیع علوم لازمه و احتیاجات دینی مردم در نزد اهل بیت موجود است و هر کس از آنها پیروی نماید در ضلالت واقع نمیشود و به سعادت حقیقی نائل میگردد یعنی اهل بیت از خطاء و اشتباه معصومند و به واسطه همین قرینه معلوم میشود که مراد از اهل بیت و عترت تمام خویشان و اولاد پیغمبر نیست بلکه افراد معینی میباشند که از جهت علوم دین کامل باشند و خطاء و عصیان در ساحت وجودشان راه نداشته باشد تا صلاحیت رهبری داشته باشند و آنها عبارتند از علی علیه السلام و یازده فرزندش که یکی پس از دیگری به امامت منصوب شده‏اند. 
5ـ حدیث سفینة: از ابن عباس و دیگران نقل شده است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مَثل اهل بیتی مَثل سفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق ؛ مثل خاندان من داستان کشتی نوح است هر که سوار آن شد نجات یافت و هر که تخلف نمود غرق گردید.
محمد بن ادریس شافعی ضمن اشعار خود به این حدیث اشاره کرده و گوید:
و لما رأیت الناس قد ذهبت بهم                       مذاهبهم فی ابحر الغی و الجهل‏
رکبت علی اسم الله فی سفن النجا                 و هم اهل بیت المصطفی خاتم الرسل‏
و امسکت حبل الله و هو ولاءهم‏                      کما قد امرنا بالتمسک بالحبل. 
یعنی چون مردم را غرق دریاهای گمراهی و نادانی دیدم به نام خدای تعالی در کشتیهای نجات که آنها خاندان رسالت و اهل بیت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله هستند تمسک جستم و به حبل خدا که دوستی آن خاندان است تمسک جستم همچنان که به ما امر شده است که به آن حبل الله تمسک جوئیم.
حضرت علی علیه السلام
6ـ حدیث حق: علمای عامه و خاصه به طرق مختلفه نقل کرده‏اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: علی مع الحق و الحق مع علی. (علی همیشه همراه با حق بوده و حق هم با علی است) بحرانی در غایة المرام پانزده حدیث از عامه و یازده حدیث از خاصه در این مورد نقل کرده است. 
7ـ ان علینا منی و انا منه و هو ولی کل مؤمن بعدی  ؛ علی از من و من هم از او هستم و او ولی هر مؤمنی است) .
8ـ لکل نبی وصی و وارث و ان علیا وصیی و وارثی  ؛ برای هر پیغمبری جانشین و وارثی است و البته جانشین و وصی من هم علی است.
9ـ من اطاعنی فقد اطاع الله و من عصانی فقد عصی الله، و من اطاع علیا فقد اطاعنی و من عصی علیا فقد عصانی  ؛ هر کس مرا اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است و هر که مرا نافرمانی کند خدا را نافرمانی کرده است، و کسی که علی را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر که علی را نافرمانی کند مرا نافرمانی کرده است.
10ـ انا و علی حجة الله علی عباده  ؛ من و علی حجت خداوندیم بر بندگانش.
11ـ علی مع القرآن و القرآن مع علی لا یفترقان حتی یردا علی الحوض  ؛ علی با قرآن و قرآن با علی است آن دو از هم جدا نمیشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
12ـ ما انا سددت ابوابکم و فتحت باب علی و لکن الله فتح باب علی و سد ابوابکم  ؛ (رسول اکرم فرمود در خانه‏های ابوبکر و عمر و عباس بن عبدالمطلب و دیگران را که به مسجد باز میشد مسدود کردند و فقط در خانه حضرت امیر را باز گذاشتند، عباس بن عبدالمطلب علت این امر را از حضرتش پرسید پیغمبر صلی الله علیه و آله چنین فرمود) من درهای خانه‏های شما را نبستم و در خانه علی را باز نگذاشتم و لکن خداوند درهای شما را مسدود کرد و در خانه علی را باز گذاشت.
13ـ ان الله جعل ذریة کل نبی فی صلبه و جعل ذریتی فی صلب علی بن ابیطالب  ؛ خداوند نسل و اولاد هر پیغمبری را در صلب او قرار داد و ذریه مرا در صلب علی بن ابیطالب گذاشت.
14ـ یا علی انت اول المؤمنین ایمانا و اول المسلمین اسلاما و انت منی بمنزلة هارون من موسی  ؛ یا علی تو اولین کسی هستی از مؤمنین که ایمان آوردی و اولین کسی از مسلمین هستی که اسلام آوردی و نسبت تو به من به منزله هارون است به موسی.
15ـ انت اخی فی الدنیا و الآخرة  ؛ (رسول اکرم صلی الله علیه و آله میان هر دو نفر از اصحابش عقد اخوت بست. علی علیه السلام در حالی که چشمانش اشگ آلود بود آمد و عرض کرد یا رسول الله میان اصحاب عقد اخوت برقرار کردی و مرا با کسی برادر ننمودی پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود) تو در دنیا و آخرت برادر منی.
16ـ انا سید النبیین و علی سید الوصیین و ان اوصیائی بعدی اثنی عشر اولهم علی و آخرهم القائم المهدی علیه السلام  ؛ من سرور انبیاء و علی سرور اوصیاء است و البته اوصیای من پس از من دوازده نفرند که اولی آنها علی و آخرشان قائم مهدی میباشد. (در این حدیث علاوه بر خلافت علی علیه السلام به خلافت ائمه دیگر نیز اشاره شده است.)
17ـ من احب علیا فقد احبنی و من ابغض علیا فقد ابغضنی و من اذی علیا فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله  ؛ هر که علی را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که علی را دشمن بدارد با من دشمنی کرده است و کسی که علی را اذیت کند مرا آزار رسانده و هر که مرا آزار رساند خدا را آزار نموده است.
18ـ حب علی بن ابیطالب یأکل السیئات کما تأکل النار الحطب  ؛ دوستی علی بن ابی طالب بدیها را میخورد (از بین می‏برد) همچنان که آتش هیزم را میخورد (میسوزاند) .
19ـ انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب  ؛ من شهرستان علم هستم و علی هم دروازه آنست پس هر که علم را بخواهد باید از در آن وارد شود.
20ـ یا علی خلقت انا و انت من شجرة، فانا اصلها و انت فرعها و الحسن و الحسین اغصانها فمن تعلق بغصن منها ادخله الله الجنة  ؛ رسول اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود من و تو از یک درختی آفریده شده‏ایم که من ریشه آن درخت و تو فرع (تنه) آن هستی و حسن و حسین شاخه‏های آن میباشند پس هر کس به یکی از آن شاخه‏ها بیاویزد خدای تعالی او را داخل بهشت گرداند.
**آخرالزمان از نگاه پیامبراکرم(ص)؛
زمانی بر مردم بیاید که چهره هایشان چهره های آدمیان ولی دل هایشان دل های شیاطین باشد ، بسان گرگان درنده خونریز باشند. از منکرات اجتناب نکنند، پیوسته به کارهای ناپسند خویش ادامه دهند ، اگر در جمع آنها باشی به تو دروغ گویند و اگر خبری برایشان بازگویی تو را دروغگویی شناسند و چون از آنها غایب باشی غیبتت کنند . افراد بد بر آنان مسلط شود که آنان را به انواع عذاب معذب دارند، نیکانشان دعا کنند ولی اجابت نشود.
*در جایی دیگر رسول خدا فرمود : زمانی بر مردم بیاید که شکم هاشان خدایان آنها شود، و زنانشان قبله گاهشان و پول شان دین شان شود و کالاهای دنیوی را مایه شرف و اعتبار و ارزش خویش دانند .از ایمان جز نامی و از اسلام جز آثاری و از قرآن جز درس نماند. ساختمان های مسجدهایشان آباد باشد ولی دلهایشان از جهت هدایت خدا خراب شود .
*در آن روزگار است که خداوند، آنها را به چهار بلا مبتلا سازد . نخست: تجاوز به ناموسشان و دوم: هتک حرمت از ناحیه زورمندان و ثروتمندانشان ، سوم: خشکسالی، چهارم: ظلم و ستم از جانب زمامداران و قاضیان .اصحاب از سخنان آن حضرت سخت به شگفت آمدند و گفتند : یا رسول الله ! مگر آنها بت پرست هستند؟ پیامبر فرمود : آری هر پول و درهمی به نزد آنها بتی است که در حد پرستش به آن تعلق خاطر دارند .
*از پیامبر خدا در منابع شیعه و اهل تسنن روایت شده است که در جایی دیگر فرمود:روزگاری بیاید که مردم شان آنچنان از علما بگریزند که گوسفند از گرگ گریزد. در آن هنگام، خداوند آنها را به سه بلا دچار سازد : نخست آنکه برکت از مالشان بگیرد ، دوم: ستمگران را بر آنها مسلط سازد و سوم انکه بی ایمان از دنیا بروند .
یکی از اصحاب از پیامبر پرسید: یا رسول الله دین مردم شان چگونه خواهد بود؟پیامبر فرمود : زمانی بر مردم بیاید که هر کس دین خویش را به سختی حفظ کند . دینداری شان بسان کسی ماند که آتش در دست خود نگه دارد.
*در جایی دیگر در بحارالانوار جلد52ص190 پیامبر فرمود : زمانی برسد که از قرآن جز رسم الخطی و از اسلام جز نامی برای مسلمانان نماند ، آنچنانکه گروهی به دین خدا در جهان خوانده شوند در حالی که همین گروه از هرکسی از اسلام دورتر باشند. مسجدهاشان از حیث ساختمان آباد ولی از نظر هدایت، خراب باشد.در میان مردمانشان قرآن و اهل آن در اقلیت باشند. مومنانشان در میان مردم باشند ولی در میان آنها نباشند، با مردم باشند ولی براستی با مردم نباشند ، زیرا هدایت با ضلالت همراه نیست گرچه در کنار یکدیگر باشند .
**به اندک نانی پیش هرکسی کرنش کنند؛
در بحار ج 77ص369 آمده است پیامبر در اواخر عمر خود اصحاب را جمع کردند و فرمودند: زمانی بر مردم بیاید که اخلاق انسانی از آنان رخت بربندد چنانکه اگر نام یکی را بشنوی به از آن بود که آن را ببینی یا اگر او را ببینی به از آن است که او را بیازمایی. چون او را بیازمایی، حالاتی زشت و ناروا در او مشاهده کنی .دینشان پول و قبله گاهشان زنانشان شود. برای رسیدن به اندک نانی پیش هرکسی کرنش کنند نه خود را در پناه اسلام دانند و نه به کیش نصرانی زندگی کنند . بازرگانان و کاسبان شان رباخوار و فریبکار ، و زنانشان خود را برای نامحرمان بیارایند. در آن هنگام اشرارشان بر آنها چیره گردند و هر چه دعا کنند به اجابت نرسد .
**آنچنان به قوانین اسلامی بی اعتنا بشوند که...؛
روزگاری خواهد امد که مردمانشان به پراکندگی مصمم باشند و از هماهنگی و اتفاق نظر و اتحاد بدور شوند. آنچنان به قوانین اسلامی بی اعتنا بشوند که گویی آنان خود پیشوای قرآن بودند نه قرآن پیشوای آنها . از حق جز نامی نزد آنها نمانده باشد و از قرآن جز خط و ورقی نشناسند. بسا یکی در درس قرآن و تفسیر وارد شود ، هنوز جا خوش نکرده از دین خارج شود . و چون در آخرالزمان دینتان دستخوش افکار گوناگون روایات جدید شود، کمتر کسی از شماست که دینش را حفظ کند.
**هنگامی که معیشت جز با گناه تامین نگردد؛
در کنزالاعمال حدیث 31008 آمده است یکی از اصحاب پرسید دین خدا چگونه خواهد شد؟پیامبر(ص) فرمود : زمانی بر مردم بیاید که هیچ دیندار دینش برایش سالم نماند جز اینکه از قله کوهی بگریزد یا از سوراخی به سوراخ دیگر پناه برد چون روباه که با بچه هایش چنین کند ، و این آخرالزمان باشد .
هنگامی که معیشت جز با گناه تامین نگردد ، چون این وضع پیش آید عزب بودن و تجرد حلال شود ، در آن روزگار است که مرد به دست پدر و مادرش تباه و گمراه شود و اگر پدر و مادر نداشته باشد به دست زن و فرزندش و اگر زن و فرزند نداشته باشد، چه بسا هلاکت و تباهی اش به دست خویشان و همسایگانش باشد که او را به تهیدستی و فقر سرزنش کنندو بترسانند و تکالیفی بر او نهند که وی از عهده ان بر نیاید تا گاهی که او به پرتگاه های هلاکت سقوط کند .
در آخرالزمان فریبکارانی بیایند که حدیث هایی نو و روایت هایی جدید از دین بر شما بخوانند و نیز از پیامبر خدا در کتاب کنزالاعمال، حدیث 290324 روایت شده است که فرمود : در آخرالزمان دغلبازان و فریبکارانی بیایند که حدیث هایی نو و روایت هایی جدید از دین بر شما بخوانند، انچنان که نه شما و نه پدرانتان چنین حدیث هایی نشنیده باشید. پس دوری گزینید از آنها. مبدا به دام تزویر و فریب شان بیافتید .
**بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید؛
پیامبر (ص) فرمود :« این دین مدام برپا خواهد ماند و گروهی از مسلمانان از آن دفاع کنند و در کنار ان بجنگند تا قیامت بپا شود » و فرمود « در هر عصر و زمانی گروهی از امتم مدافع احکام خدا باشند و از مخالفان باکی نداشته باشند » کنزالاعمال حدیث34499و34500
در جای دیگری فرمودند: « چون در اخرالزمان دینتان دستخوش افکار گوناگون گردد، بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید که به دل هایشان دیندارند و دین انها از الایش به افکار مصون ماند.
**منابع؛
1.الفردوس : ج 4 ص 135 ح 6420 .
2.مکارم الأخلاق : ج 2 ص 348 ح 2660 .
3.کتاب من لا یحضره الفقیه : ج 4 ص 363 ح 5762 .
4.مکارم الأخلاق: ج 2 ص 364 ح 2661 .
5.الکافی : ج 1 ص 46 ح 1 .
6.صحیح مسلم : ج 3 ص 1514 ح 1905 .
7.بحارالنوار.
انتهای پیام/

برچسب ها

نظرات

پربازدیدترین خبر های تلگرام

پر بازدیدترین ها

خبر های مرتبط

Web Analytics