حال این روزهای تئاتر خوب است

منبع: hamshahrionline
 ۳۸ روز پیش - دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۲۰:۲۰:۰۰ - گزارش محتوای نامناسب
هنر > فهیمه پناه آذر: با اینکه نگارش و کارگردانی بیش از 20 نمایشنامه را در کارنامه دارد اما از معدود نویسندگان و کارگردانان عرصه تئاتر است که در مقام بازیگر هم درخشیده است.
حمیدرضا آذرنگ که تا سال ها در عرصه تصویر چندان شناخته شده نبود با درخشش در سریال های «شاهگوش» و «دندون طلا» به رونق بیشتر شبکه نمایش خانگی کمک کرد. بازیگر 45ساله تئاتر و تلویزیون در سال های اخیر در عرصه سینما هم پرکار شده و برای نیمه دوم امسال فیلم های سینمایی «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «آبجی» مرجان اشرفی زاده، «آذر» محمد حمزه ای و... را در نوبت اکران دارد.او این روزها در دومین تجربه همکاری خود با بهرام توکلی پس از «آسمان زرد کم عمق» در پروژه «تنگه ابوغریب» مقابل دوربین رفته و «21روز بعد» را هم روی پرده دارد. با آذرنگ درباره حال و هوای روزهای پرکار تابستانی اش گفت وگو کرده ایم.اگر منصفانه نگاه کنیم، این روزها تئاتر حال و روزی بهتر نسبت به دیگر هنرها دارد. با آمدن تماشاخانه های خصوصی و فعالیت تالارهای نمایشی و حضور افراد مجرب روی صحنه و جوانان مستعدی که در این حوزه کار می کنند، در چند سال اخیر اتفاق های خوب برای هنرهای نمایشی افتاده است. جهان هنر در جامعه تئاتری متوجه شد که مشکلات عمده تئاتر کمبود سخت افزار بود و حالا با حمایت بخش خصوصی بیش از 100اجرا در پایتخت داریم و این نشان می دهد تئاتر کار خود را کرده است. در واقع هنر نمایش جای خود را در دل خانواده ها بازکرده و امیدوارم همین مسیر ادامه داشته باشد. برای کار نکردن خودم باید بگویم عمدتا دلایلم شخصی بوده است.راستش کمی از نوشتن خسته شده بودم و نیاز به فرصت داشتم. در گذشته آنقدر سلایق متعدد مدیریتی می دیدیم که این امر هم نسلان مرا بسیار خسته و کار در این عرصه را طاقت فرسا کرده بود؛ از مبارزه در مراحل بازبینی گرفته تا سختگیری ها بر متون نمایشی که اینها همه حول سلایق می چرخید نه براساس یک قانون واحد. به همین دلیل حالا که تئاتر به یک وضعیت ثبات حداقلی رسیده، میل و اشتیاق برای کار وجود دارد. تئاتر خودش توانسته حقش را تا حدی بگیرد و احقاق حق کند. من هم بسیار خوشحالم که تئاتر در دل و زندگی مردم نفوذ کرده است.بله، درگیر سینما و تلویزیون هستم اما تصمیم دارم در بهمن و اسفند امسال نمایش «هتلی ها» را بازاجرا کنم. راستش در زمان اجرای اول ذوق کار برایم نصفه ماند و حالا می خواهم بار دیگر آن را روی صحنه ببرم.هر تجربه ای رنگ و بوی خاص خود را دارد. من به عنوان یک بازیگر با اثر قرارداد می بندم و شخص برایم در مرحله دوم قرار می گیرد؛ گرچه فیلمنامه هم برایم مهم است. در «21روز بعد» سیدمحمدرضا خردمندان هم از فیلمنامه خوشم آمد و فهمیدم قرار است اتفاق های خوبی بیفتد؛ به همین دلیل دوست داشتم در آن سهمی داشته باشم. شور و هیجان فرهنگ و هنر به ماندگاری است و وقتی فیلم خوب ساخته شود، ماندگار می شود اما یک نکته هم وجود دارد؛ گاهی فیلمنامه ای را به عنوان بازیگر می خوانیم و درباره بازیگران دیگر و عوامل و شرایط تولید حرف می زنیم.فیلمنامه خوب است و بازیگر قبول می کند اما وقتی وارد شرایط تولید می شود، می بیند آن چیزی نیست که باید باشد. متأسفانه این اجحاف در حق بازیگران است؛ چرا که دیگر نمی توانند کاری انجام دهند و براساس قرارداد باید کار را به سرانجام برسانند. این در حالی است که بازیگر اعتبار خود را برای حضور در فیلم می گذارد اما وقتی با روندی دیگر در طول تولید مواجه می شود نمی تواند حقش را مطالبه کند. این یکی از مشکلاتی است که بازیگران در پروژه ها با آن برخورد می کنند و باید برایش چاره ای اندیشید.راستش هرگز قائل به نقش یک و 2نبوده و نیستم و امیدوارم روزی این تفکر از سینما رخت ببندد؛ چرا که همین تفکر حواشی زیادی برای سینما ایجاد کرده است. این تفکر نه رقابتی به وجود می آورد نه باعث رشد سینما و بازیگرانش می شود. بازیگر وقتی توانمند باشد، با حضور چند دقیقه ای در فیلم هم می تواند تأثیر فراوان داشته باشد.حضور کوتاه مریلا زارعی در «سربازان جمعه» آقای کیمیایی چنان اثرگذار بود که یک جایزه از جشنواره فجر برایش به ارمغان آورد. این نگاه که من نقشم در فیلم زیاد باشد یا اول باشم یا چندم، ارزشگذاری ها را به اشتباه می اندازد. یک پروژه سینمایی به صورت گروهی پیش می رود و باید بپذیریم که در یک گروه تولید همه مکمل هم هستیم. در این سال ها سینما از این قاعده اشتباه لطمه خورده است.از نیمه دوم اسفند سال گذشته در کنار گروه مشغول بازی در آرماندو بودم که پس از 5 ماه کار تمام شد. احسان عبدی پور از کارگردانان مستعد سینماست و کار در سریال او خیلی خوب پیش رفت. هر چند نمی توانم در مورد خروجی کار خودم قضاوت کنم اما فکر می کنم سریالی موفق خواهد شد و قرار است نوروز 97از شبکه3پخش شود.بعد از آسمان زرد کم عمق، این دومین تجربه همکاری من با توکلی است. او را فیلمسازی عمیق شناختم که اصلا هیجانی رفتار نمی کند و درام را خوب می شناسد؛ موقعیت های تصویری را می داند و به نظرم اگر یک کارگردان بتواند گروه را خوب سرپرستی کند، نتیجه کار قطعا خوب خواهد بود.دقیق نمی دانم اما برای خودم جشنواره چندان اهمیت ندارد. جشنواره های تئاتر و سینما باعث شده مسائل کیفی در تولید رعایت نشود و بیشتر کمیت مدنظر قرار بگیرد. در این میان برنامه ریزی تولید جایگاهی مهم دارد و به شدت معتقدم پیش تولید باید جایگاه خود را در سینما داشته باشد اما در روند تولید سریال و فیلم پیش تولید اهمیتی کمتر یافته و همین امر به کیفیت کار لطمه می زند.
از تجربه همکاری با کیمیایی در قاتل اهلی هم بگویید.قرار بود در 2نقش دیگر در قاتل اهلی همکاری داشته باشم که در نهایت منتفی شد. البته خودم این نقش را دوست دارم و دوست داشتم یک تجربه و خاطره از حضور در فیلمی از کیمیایی داشته باشم. نمی توانم در مورد فیلم قاتل اهلی و کارگردانی کیمیایی قضاوت کنم اما درباره نقش، تمام تلاشم این بود که از پس نقشی که بر عهده من گذاشته شده بربیایم. در نهایت من تنها مسئول نقشی هستم که بازی کردم. قرار بود در انتهای کار هم صحنه پایانی با حضور من باشد که حذف شد اما در کل از همکاری با پروژه راضی هستم.

برچسب ها

نظرات

پربازدیدترین خبر های تلگرام

پر بازدیدترین ها

خبر های مرتبط

Web Analytics